måndag 1 januari 2018

Gratis mat

Jag hoppas att Ica har tagit in för mycket varor och inte fått sålt allt gott under nyår.
Imorgon ska jag hämta en matkasse via http://www.food2change.se/
Har man dålig ekonomi kan man ansöka om medlemskap där och för 500kr i halvåret får man kallelse (ofta varje vecka) att hämta mat som affärerna annars skulle slänga.

Ser väldigt olika ut i olika butiker vad som blir över och hur mycket mat det blir. Butiken i Lund var redan lite för duktig att ta tillvara på sitt svinn då de lagar luncher som de säljer i sin egen chark så det blir mest torrvaror som fått kross-skador, bröd och bananer får man så gott som alltid.

Ibland blir det nån färskvara med, ägg, smör eller nån korvbit. Det är ett tjugotal som hämtar mat så det ska delas upp och sen är det ett litet lotteri vad man får. Fiskmat och Marsvinsfoder har jag svurit över men jag är glad över att skåpen är välfyllda på ris och pasta så det blir aldrig sån akut brist på mat som det kunnat bli tidigare genom åren.

Imorgon hoppas jag att folk ska ha struntat i att köpa hummer och oxfile så att det blir såndär riktigt tjusig nyårsmat. Jag tror nog inte chansen är så stor men nån gång borde det hända och det får gärna vara den här gången. En hämtning innehöll Ben & Jerry glass och då var det fest i munnen.

Ibland har jag fått tacka nej till att hämta för att jag helt enkelt har för ont för att ta mig dit. Det blir för tungt att bära då jag inte har bil utan får ta mig med lokaltrafiken. Imorgon blir det i alla fall nödvändigt oavsett vad ryggen tycker om saken. Får hoppas att det är riktigt bra innehåll för jag räknar med att tillbringa resten av dagen i sängen, utan tens maskinen och voltarensalvan hjälper inte pillerna i närheten av vad som behövs för en sån utflykt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar