fredag 26 januari 2018

Underbara grovarbetare!

Varannan vecka blir min lägenhet ordentligt städad, badrummet blir skurat med klorin och golven i övriga lägenheten tappar sin smuts mirakulöst. Jag lyfter inte ett finger och försöker att lära mig att inte skämmas allt för mycket när det kommer en liten tant som trollar bort all skit på två timmar. Det skulle ta mig en vecka att göra det hon gör och jag känner mig rätt dålig som människa över att hon ska behöva torka bort min skit. Bokstavligen.

Jag försöker att hålla efter och se till att det inte blir äckligt, har själv städat hotellrum där det legat använda kondomer på golvet. Medan hon städar sjunger hon och när hon gick igår satt jag vaken en stund extra och bara njöt av hur rent och fint det blev. Jag vill verkligen göra något utöver den lilla lönen hon får, (en städare tjänar verkligen inte vad deras arbete är värt) för att visa hur mycket jag uppskattar hennes arbete, vet bara inte vad än. Jag är ju inte direkt rik på mitt bidragsberoende så det får bli något finurligt som inte är så dyrt men ändå lite speciellt.

Felanmälde en massa till hyresbolaget förra veckan så idag har det vart en massa hantverkare här.
Jag har lite dåligt filter på vad jag säger, speciellt när jag är nyvaken (skyller på det), In kommer en kille precis i min smak, lång smal och full med tatueringar. Står i badrummet och stirrar på honom och tänker att jag ska säga något smart istället för att bara dumglo -Åh du är typ täckt med tatueringar det är därför jag stirrar, kan du snurra, helst skulle jag vilja be dig klä av dig så jag kan läsa dem men det tänker jag inte göra för då blir det en "me too" grej av det hela. Snyggt Tova! det var smart sagt!
Det hela blir inte direkt bättre av att jag är iklädd en hemsk ormskinnsmönstrad blå säck till klänning som får mig att se dubbelt så bred ut, (och ja, jag är bred nog utan att det behöver dubblas) stora orangea glasögon och ett beiget hårband med ödlor på. Självklart osminkad med röda fläckar i hela ansiktet.

Killen fixar stoppet i handfatet som jag har felanmält och vi småpratar lite, han kollar runt och ser en massa saker som behöver fixas som jag inte ens har tänkt på, han byter duschslangen, tätar avloppet under handfatet, sågar till avloppsröret från badkaret och erbjuder sig att komma förbi med en ny toasits. Passar på att klä på mig riktiga kläder och lägga makeup innan han kommer tillbaka och får den bästa komplimang man kan tänka sig för ansträngningen. När jag öppnar säger han - Vem är du? Glimten i ögat och ett kvitto på att jag inte bara är en gammal snusktant som äter hantverksögongodis till frukost.

Kyl och frys blev utbytta mot en bra fungerande modell som stänger dörrarna automatiskt så två stora tjatmoment kan strykas från listan över saker jag tjatat på dottern om, -Stäng kylskåpet ordentligt så maten slipper bli förstörd! och - Torka upp det förbannade vattnet när du har badat!

Tack som fan till alla människor som utför jobb som gör mitt liv så mycket bättre!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar