fredag 29 december 2017

Att bråka om varenda krona

Ingen voltarensalva. Inga nya plattor till tensmaskinen (vilket jag ändå fått beviljat tidigare) innan jag lämnar in kvitto på hyran av maskinen, som jag inte skulle få utbetald innan jag lämnar in kvitto på att jag betalat den och det kan jag inte innan de ger mig pengar. 37.50 kvar på kontot för januari månad. Skåpen i köket är i alla fall fyllda med mat och alla räkningar och telefoner är betalda.

Har skickat receptspecifikation på voltarensalvan men de vill även ha in 
 -intyg från vårdpersonal som styrker att jag är i behov av medicin och intyg att min medicin inte går att ersätta med något som går att få inom högkostnadsskyddet.

Helt galet! Jag har två diskbråck, går på morfinpreparat och fått en smärtlindringsmaskin utskriven som jag har lämnat intyg på från sjukgymnasten att jag behöver men jag ska ändå bevisa att jag behöver min utskrivna värksalva!

Fast jag bad att få smärthjälpen på rekvisition där pengarna ändå inte kan användas till annat än smärtlindring som jag fått utskriven av vården.
Hyran för maskinen lär jag få betala i vilket, med förseningsavgifter och just nu tickar det på hyra för en maskin jag inte kan använda till en smärtlindring jag behöver dagligen.

Inget svar om bussresor till Malmö för magnetröntgen mer än att jag redan fått busskort. Det busskortet de bevilja är lik förbannat  månadskort  i Lund och resorna till Malmö kan man inte göra på det. Riskerar att behöva boka om magnetröntgen för tredje gången för att jag helt enkelt inte kan ta mig dit.

Det lär vara ett tungt nyår med värk. aningen reglerat av att jag i alla fall fick tabletter som ingår i högkostnadsskyddet och därmed kunde hämta ut. Med hjälp av sjutts av en annan avdelning inom socialtjänsten eftersom jag hade för ont för att kunna gå.

Jag är så jävla trött på att behöva bråka men jag har inte råd att låta bli. Jag får existensminimum och det räcker till just det och inte mer.

Ansökte även tidigare i år om extra bidrag till kläder då den dryga hundralapp man får i månaden inte räcker till att ersätta allt som behövs när man tappat 25  kg på kort tid. Byxorna ramlar av, trosorna likaså. Klänningar och vinterkappa sitter bara illa så det är inte lika akut men bhar är svindyra och har man en så stor kupa att man inte kan handla den på butiker som Lindex blir det väldigt dyrt. Utan bra stöd för bysten blir värken i nacken värre och diskbråcket där knappast bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar